Діти

Розвиток дитини від 0-3 років

«Кращий спосіб зробити дітей хорошими – це зробити їх щасливими» (О. Уальд)

Розвиток дитини на першому році життя

Для всіх батьків народження дитини – це довгоочікуване, радісне, але, в той же час, дуже тривожний момент. Яким буде малюк? Як він буде розвиватися? Чи буде він здоровий? Ці питання виникають у всіх мам і тат незалежно від їх віку, освіти і добробуту, тому важливо мати загальне уявлення про етапи розвитку дитини до року по місяцях. Ось як проходить розвиток дитини дитячого віку по місяцях.

0 – 1 місяць:

малюк намагається піднімати й утримувати голову, лежачи на спині; концентрує погляд і стежить за рухомим об’єктом (людиною або предметом); позитивно ставиться до прийому їжі; заспокоюється, коли дитину беруть на ручки або годують; реагує на світлові, шумові і тактильні подразники; продукує голосові шуми, виски; прислухається до голосу дорослого, звучним іграшок.

1 – 3 місяці:

дитина повертає і утримує голову, лежачи на спині і сидячи на руках у дорослого; виконує рухи руками і ногами (згинає, розгинає, витягує); концентрує погляд на нерухомому предметі або особі дорослого; стежить за пересуваються об’єктом; намагається захоплювати предмети, що знаходяться в полі його зору; розглядає свої руки; посміхається, гулить (вимовляє звуки і їх поєднання, наприклад, аму, а-а-а, бу-у та ін); прислухається до голосу дорослого, музиці, що звучить іграшок і реагує на них.

3-6 місяців:

дитина піднімає голову і верхню частину тулуба, лежачи на животі; перевертається з живота на спину і навпаки; підповзає до предмета; при підтримці дорослого спирається ступнями на тверду поверхню; концентрує погляд на нерухомих об’єктах; стежить за пересуваються людьми та предметами; повертає голову в різні сторони; захоплює, розглядає, обмацує предмети, що знаходяться в полі зору; посміхається і сміється у відповідь на голос батьків, при вигляді яскравої іграшки; розглядає свої руки і обличчя дорослого; впізнає знайомих дорослих, відчуває радість від взаємодії з ними, намагається наслідувати їх діям; лепече (вимовляє поєднання звуків, типу, ба-ба, па-па, да-да і ін); реагує на голос дорослого, музику і звучні іграшки.

6 – 9 місяців:

малюк повзає, міцно стоїть на твердої поверхні при наявності опори, ходить при підтримці за обидві руки; п’є з чашки, їсть з ложки; грає з іншими дітьми; активно діє з оточуючими предметами, що потрапляють у поле його зору; емоційно реагує на знайомих і незнайомих дорослих, проявляє ініціативу в спілкуванні з ними, емоційно реагує на задоволення або незадоволення своїх бажань і потреб (плаче, сміється, кричить); зацікавлюється своїм відображенням у дзеркалі; активно діє з предметами (кидає, стукає, перекладає, кусає і ін. ); виконує на прохання дорослого доступні доручення (наприклад, дай, подивися тощо); орієнтується в просторі (повертається, дивиться, показує пальчиком у бік предметів, людей); уважно стежить за діями оточуючих дорослих, повторює за ними окремі звуки, склади, передає інтонацію; емоційно реагує на музику і звучні іграшки.

9 – 12 місяців:

дитина міцно стоїть без опори, повзає, піднімається, присідає, нахиляється, робить кілька кроків без підтримки; тримає чашку, ложку, п’є з чашки, намагається їсти самостійно; виступає ініціатором при спілкуванні з дорослими людьми; розрізняє, коли його хвалять, а коли лають; впізнає себе і рідних в дзеркалі, на

Спостерігайте за розвитком своєї дитини і радійте його досягненням, адже до року відбуваються найбільші і стрімкі зміни, завдяки яким дитина робить перші кроки і починає пізнання світу навколо!

Час так швидко біжить, що часто батьки не помічають, коли ж минув перший і почався другий рік життя їхньої дитини, який знаменується завершенням дитинства. Настає новий період у психофізичному розвитку дитини, який носить назву ранній вік. Даний віковий період відзначається якісними і кількісними змінами, що відбуваються з малюком. Знання цих змін допоможе кожному батьку орієнтуватися в питаннях розвитку і бути впевненим, що з дитиною все добре.

Розвиток дитини від 1 до 2 років

Фізичний розвиток дитини 1 – 2 років.

Дитина добре ходить, бігає, лазить, намагається підстрибувати, переступає через перешкоди, що лежать на підлозі, самостійно сідає і сидить, кидає і ловить м’яч, повторює за рухами дорослого, наприклад, піднімає руки, нахиляється, захоплює предмети і т. д.

Соціально-моральне і особистісний розвиток дитини 1 – 2 років.

Дитина 1 – 2 років знає своє ім’я та імена своїх батьків, дідусів і бабусь, близьких і тіткою; емоційно реагує на спілкування з дорослими і дітьми, задоволення і незадоволення своїх потреб і бажань (сміється, кричить, плаче, вередує і т. д. ); виявляє перші самостійні бажання (з’являються слова «хочу», «не хочу», які можуть бути перекручені у вимові, наприклад, «фочу» і т. д. ); вступає в ігрове взаємодії з дітьми (спостерігає за діями іншої дитини, наслідує його дій, ділиться іграшками та солодощами і т. д. ); має уявлення про свій зовнішній вигляд.

Пізнавальний розвиток дитини 1 – 2 років:

Малюк орієнтується в двох контрастних величинах; збирає двох і тримісну матрьошку і пірамідку; орієнтується у двох формах, наприклад, куля і куб; експериментує з піском, водою, камінням; намагається підібрати шляхом прикладання геометричну форму до відповідного отвору межі іграшки, типу «Поштову скриньку»; знає три-чотири кольори; орієнтується в трьох різних величинах однієї форми, наприклад, куля великий, цей поменше, а той – маленький; виконує нескладні прохання, наприклад, принеси ляльку, постав чашку і т. д. ; починає використовувати предмети – заступники (паличку замість ложки тощо); виконує два-три ігрові дії з іграшками, наприклад, напуває ляльку і вкладає її спати, підкидає і прокатує м’яч і т. д. ; називає предмети і людей на картинках, розуміє короткий розповідь або казку, показує частини тіла, перевертає сторінки книг та журналів («читає»); розглядає

Мовленнєвий розвиток дитини 1 – 2 років.

Дитина правильно вимовляє окремі голосні і приголосні звуки, називає основні предмети та дії з ними, використовує висловлювання з двох-трьох слів, наприклад, «мама ня» («мама візьми»), «ляля па» («лялька впала»), «дай ка» («дай камінь»), та інше; співвідносить слова з предметами, людьми і діями. Зверніть увагу на розвиток дрібної моторики у дітей, яке тісно пов’язане з промовою.

Художньо-творчий розвиток дитини 1 – 2 років.

Дитина із задоволенням виконує танцювальні дії і змінює їх залежно від темпу, тональності і ритму, звучної музики; емоційно тонированно підспівує; повторює за дорослим людиною музично-ритмічні рухи танцю, наприклад, «ладки-ладусі», «кульки – ліхтарики» та інше; його увагу приваблюють яскраві кольори, одяг, іграшка; починає користуватися у своїй творчості олівцем, крейдою, фломастером, виходячи з їх функціонального призначення (малює лінії в різному напрямку, заповнюючи весь простір аркуша паперу); будує прості споруди з будівельного матеріалу або конструктора.

Розвиток дитини від 2 до 3 років

Віковий період від 2 до 3 років – це найбільш тривожне для батьків час, так як три роки знаменуються кризою, переломним моментом у житті кожної дитини. Для того щоб бути більш впевненим у тому, що малюк росте і змінюється у відповідності з нормою, слід орієнтуватися на основні показники різнобічного розвитку дитини раннього віку від 2 до 3 років.

Фізичний розвиток дитини 2 – 3 років

Головна відмінність у фізичному розвитку дитини у даний віковий період полягає в тому, що він здійснює основні дії самостійно, без підтримки і допомоги, а так само може діяти з показу або по словесному вказівкою дорослого. В період від 2 до 3 років: дитина ходить, бігає, стрибає на двох ніжках, присідає, переступає через перешкоду, лежить на підлозі, проходить по похилій дошці, ходить навшпиньки; кидає м’яч не тільки дорослому або іншій дитині, але і ще може потрапляти в ціль, наприклад, кільце або кошик; ловить м’яч двома ручками; наслідує дії дорослого; виконує одночасно кілька дій, наприклад, тупотить і плескає; може кататися на триколісному велосипеді; робить перші спроби у плаванні, катанні на ковзанах, лижах.

Соціально-моральне і особистісний розвиток дитини 2 – 3 років.

Дитина активно взаємодіє з дорослими та дітьми; емоційно реагує на задоволення та незадоволення своїх потреб, на оцінку своїх дій з боку дорослого; проявляє самостійність у різних видах дитячої діяльності; у нього зароджуються елементи самооцінки (найчастіше, дитина оцінює себе як «хороший»); має уявлення про небезпеку, але не завжди дотримується правил безпеки; одягається і роздягається самостійно, знає призначення предметів особистої гігієни, без нагадування миє ручки перед їжею, використовує серветку.

Пізнавальний розвиток дитини 2 – 3 років

Малюк розрізняє контрастні за формою, кольором і величиною предмети; орієнтується в чотирьох-п’яти кольорах, відтінках і називає деякі з них; розрізняє чотири-шість геометричних форм і називає, на прохання, деякі з них; збирає дитячу пірамідку, складається з 4 – 8 кілець і четырехсоставную матрьошку; підбирає площинні геометричні фігури до об’ємним формам і навпаки; складає розрізну картинку з двох-трьох частин (розрізи по горизонталі і вертикалі); знаходить предмет за ознакою (м’який, твердий); складає нескладний візерунок мозаїки; розуміє слова, що позначають кількість об’єктів, наприклад, «два», «три» і т. д. і співвідносить число з реальними об’єктами; вільно орієнтується в знайомому приміщенні; намагається бути охайним і дотримуватися правил особистої гігієни (чистить зубки, миє ручки тощо); помічає зміни в погоді і називає їх; активно включається в прибирання квартири, залицяння за тваринами і рослинами.

Мовленнєвий розвиток дитини 2 – 3 років

Дитина супроводжує окремими звуками чинені їм, іншими людьми та об’єктами дії; впізнає персонажів по звукоподражаниям, наприклад, «пі-пі», «чух-чух» і т. д. ; правильно вимовляє всі звуки мови (можливі виключення в проголошенні шиплячих і свистячих звуків, а також звуків [р] і [л]); називає предмети, дії, якості; використовує всі частини мови (крім причастя і дієприслівники); набирає комунікативні контакти з дорослими і однолітками; розповідає казки, вірші, невеликі історії про події зі свого життя, про тварин і т. д. ; повторює слова і фрази за дорослим.

Художньо-творчий розвиток дитини 2 – 3 років Дитина емоційно тонированно підспівує, розрізняє музичний темп і ритм, в залежності від цього змінює танцювальні рухи; швидко запам’ятовує слова пісеньок, танцювальні рухи; повторює за педагогом музично-ритмічні рухи і робить це відповідно до характеру музики; одночасно може виконувати кілька дій, наприклад, співати, плескати в долоньки, кружляти, махати ручками, повертатися корпусом і т. д. ; розуміє, що намальовано на картинці або ілюстрації, і може знайти, на прохання, реальний предмет; використовує у своїй творчості фломастери, крейда, олівці, пензлі, фарби та пластилін; створює найпростіші малюнки (різні лінії, розташовані в одному або декількох напрямках), вироби з пластиліну, глини або тесту (ковбаски, кульки); виявляє бажання творити разом з дорослим.