Успіх

Чи потіснить онлайн-навчання офлайн?

Онлайн-навчання з’явилося не вчора і навіть не позавчора. Але в минулому році завдяки пандемії про нього, здається, заговорили всі. Головний драйвер – перехід багатьох співробітників на віддалену роботу. Це, звичайно, не означає, що всі стали переходити на дистанційний формат навчання. Комусь стало взагалі не до навчання, її просто перенесли або скасували до кращих часів. Хтось надав співробітникам можливість самим вирішувати, як вчитися. А хтось спробував організувати онлайн-навчання в корпоративному форматі. Я розповім про проблеми, з якими зіткнулися компанії, працівники і тренери, і в цілому про мінуси онлайн-формату.

Міф про безболісному переходу з офлайну в онлайн

Відомий радянський вчений Олексій Лосєв хоча і говорив, що міф –це реальність, тим не менше у повсякденному житті міфом ми називаємо щось вигадане. Перенести офлайн-навчання в онлайн – це здебільшого міф. А цим як раз багато і почали похапцем займатися і, судячи з усього, не дуже вдало. Як чесно зізналася одна з тренерів: «Ми втрачаємо аудиторію вже на п’ятнадцятій хвилині». Чому? Існує кілька причин. Одна з них полягає в тому, що тренери, практикували в офлайн, виїжджали на харизмі. Розповідає бізнес-тренер. «Якщо в аудиторії ти можеш виїхати на своїй харизмі та енергетиці і група не помітить нелогічних перекосів у виступі, то онлайн нещадний до такого роду речей».

В онлайні жорсткий таймінг, тому все необхідно проектувати заздалегідь, можливості для імпровізації мінімальні.

При офлайн-тренінгу презентація не так важливий – важливо знову-таки живе спілкування. Навряд чи хтось зверне увагу на якісь відхилення. В онлайні таке не пройде, тому при переході з одного формату в інший дуже помітні неякісні презентації, адже вони не були життєво необхідні в офлайн, звідси і досить посередній навик їх створення.

Недоліки онлайн-навчання

Безумовно, онлайн-навчання – це потужний технологічний інструмент з безліччю плюсів, але про переваги я розповім окремо. Давайте розглянемо недоліки, а також те, чому це не завжди кращий варіант.

Відсутність безпосереднього спілкування

Хоча технології дозволяють онлайн-навчання бути інтерактивним (відеоконференції, вебінари, відеочати), це не те ж саме, що спілкуватися в аудиторії з людиною. Один відомий бізнес-тренер розповів, що якщо в офлайн-форматі в групі з’являється невмотивована учасник, то для нього справа честі залучити його в процес навчання з використанням ряду технік. В онлайні це теж можна зробити, але набагато складніше. Взагалі, офлайн-навчання здійснюється за допомогою живого зв’язку з досвідченим практиком. Саме при такій взаємодії відбувається справжня трансформація і учень стає більш розвиненою особистістю.

Вимагає більше часу на розробку і менш гнучко до несподіваних змін

Розробка курсу онлайн-навчання вимагає більше часу. У разі зміни ситуації на ринку курс може швидко застаріти, і це буде просто марна трата часу і енергії. При офлайні програму можна швидко міняти, імпровізувати, тобто навчання залишається гнучким і завжди відповідає конкретним потребам бізнесу.

Відсутність жорстких рамок

З одного боку, це добре, а з іншого – з відсутністю рамок далеко не всі справляються. В результаті багато хто не доучуються до кінця, ставляться до навчання легковажно. Деяким людям легше засвоювати нові навички та знання допомогою активних навчальних занять, при безпосередній взаємодії з іншими людьми.

Відсутність глибини

Онлайн-навчання однозначно корисно для оволодіння конкретними навичками і знаннями. Але якщо мова йде про складні компетенціях, то ефективну програму онлайн-навчання буде зробити складно. Кращий спосіб для цього – безпосереднє спілкування з тренером в офлайн.

Мінімальна синергія

Щоб домогтися якісного ефекту від навчання, необхідна групова динаміка. Офлайн-навчання, безумовно, має в цьому питанні перевагу і може сприяти формуванню команди і створення середовища, в якому люди краще пізнають одне одного, поглиблюють свої відносини і мають одну мету. Це набагато більше, ніж просто передача співробітникам нової інформації.

Технічні проблеми

Під час навчання офлайн може погаснути світло або вийти з ладу якесь обладнання, але все ж варто визнати, що в рамках онлайн-сесій технічні проблеми вилазять частіше і в цілому все набагато критичніше. І ще один цікавий ефект: технологічні косяки сприймаються аудиторією як некомпетентність тренера, хоча зрозуміло, що в 90 % випадків це не так.

Висновки

Беручи до уваги ці проблеми, можна дійти до цілком логічного висновку: навчання швидко йти в онлайн, швидше за все, не буде. Застереження «швидше за все» я написав тому, що в цьому у мене немає впевненості. Всі процеси в цьому світі прискорюються, тому нічого не можна виключити. Наприклад, з початком пандемії відразу стали з’являтися програми, практикуми на тему «Як навчитися робити професійні онлайн-продукти з навчання в корпоративному форматі». Так, вони будуть спочатку сирими, але пройде небагато часу, буде придбаний досвід і вони стануть якіснішими. Крім того, підросло цифрове покоління, для якого все набагато простіше. Розповідає керуючий партнер тренінгової компанії: «У мене є молода співробітниця. Її тренерський досвід – всього два роки, але вона народилася в цифрову епоху і у неї високий рівень володіння технологіями. Тому ми зараз плануємо з допомогою молоді прокачати «старих» технологічно, а вони, в свою чергу, передадуть свій досвід молоді».