Кохання

Любов у грецькій філософії

Антична культура завжди вважалася зразком мистецтва. Саме з цієї причини в Новий час представники класицизму зверталися до грецьким канонам, створюючи нові шедеври архітектури, живопису і літератури. Варто також зазначити, що саме до Древньої Греції почалася історія європейського мистецтва. Це означає, що якщо ми вивчимо базові поняття грецької культури, то ми зможемо отримати більш повну картину розвитку Європи аж до наших днів.

Поняття любові – основа багатьох філософських світогляду. Канони любові закладені в релігійні вчення, і міркування мудреців, і саме мистецтво. У цій статті розібрана грецька філософія любові.

В’ячеслав Павлович Шестаков у своїй книзі “Ерос і культура: філософія любові і європейське мистецтво”, спираючись на праці Платона, Лукреція, Плутарха, Абеляра, Фічино, Спінози, Фіхте, Стендаля, Вл. Соловйова, Н. Бердяєва. С. Булгакова, Л. Карсавіна та ін. , розрізняє три основних види любові в грецькій філософії. Але насправді їх більше.

Види любові в грецькій філософії

У грецькій філософії розрізняли 7 видів любові: ерос, філія, агапе, людус, манія, сторге, прагма.

Ерос

Це тілесна і духовна пристрасть, прагнення до володіння коханою людиною, заснована на відданості і прихильності до коханого, а потім вже на сексуальному потязі. Це любов являє собою форму залежно від коханої людини.

У Гомера в “Іліаді” “eros” означає не тільки бажання жінки, але і бажання їжі або пиття. Від цього іменника були зроблені прикметники: erannos, erateinos, eratos, eroeis, які означали “привабливий”, “красивий” по відношенню до людей, предметів і дій. Широко вживався також дієслово “eran”, що означало “бажати”, “бути закоханим”. Звідси проводився дієслово “erasthenai” – “закохатися”, “знайти бажання”. Всі ці слова мали відношення до сексуальної сфери. Крім того, існувало божество на ім’я Ерос як персоніфікація тієї могутньої сили, яка змушує людей закохуватися і шукати взаємності один одного.

Ерос заснована на відданості і прихильності до коханого. Сексуальний потяг вдруге, хоч і прямо мається на увазі. Ерос заснований на тваринних інстинктах і нагадує по своїй силі голод або спрагу. Це любов-залежність зі сліпою ідеалізацією об’єкта любові.

Цілком логічним етапом розвитку ероса є розчарування. Таким чином, ця любов виявляється руйнівною. Відносини розриваються, і партнери знову шукають нових коханців.

В літературі любов-ерос можна побачити в поемі Шекспіра “Ромео і Джульєтта”. Їх стосунки були всепоглинаючими і ослепляющими. Неминуча трагедія у фіналі показує, що у цієї любові не було майбутнього. Підтвердженням того, що любов дітей Монтеккі і Капулетті була лише пристрастю, є і вік героїв. Це типова підліткова любов, малює міражі в незміцнілих головах юних закоханих. Ставши старше, вони б точно усвідомили всю безглуздість своїх вчинків і, швидше за все, не оцінили всіх жертв на догоду своїй закоханості.

Таку ж картину можна спостерігати в романі Михайла Шолохова “Тихий Дон”. Любов Аксіньі і Григорія Мелехова була палкою і чуттєвої. Вона горіла бурхливо, але навряд чи це романтичне почуття виявилося б довговічним. Тому, закономірно, ця історія закінчується трагедією. Ксенія вмирає, а Григорій знаходить сенс життя в дитині, який уособлює останню живу зв’язок Мелехова з рідною землею. Шолохов навмисно вбиває головну героїню. Інакше у продовженні роману була б велика ймовірність, що один з коханців або обидва просто охололи, і любов зійшла б нанівець, залишивши те саме гірке розчарування.

Однак важливо розуміти, що ерос – це певний етап. З наведених вище прикладів тільки герої роману “Джейн Ейр” змогли подолати кульмінаційний момент і вийти на новий рівень. Інші приклади є класичним у своєму розвитку і фіналі еросом.

Філія

Це безкорислива любов, повне прийняття коханого, повагу і розуміння. Це любов до батьків, дітей, до кращим друзям. Платон вважав, що це єдиний вид любові, який є істинною любов’ю. Це кохання заради кохання.

Вживався також термін “philia”, наділений сенсом “любов”, але далеко не завжди в сексуальному плані. Прикметник “philos” означало “бути близьким”, “дорогим”, “милим”; іменник “philos” мало значення “один” або “родич”. Найчастіше ця група слів належала до сфери любові між батьками і дітьми. Правда, греки не завжди строго розрізняли “eros” і “philia” і часто змішували їх, однак головна відмінність полягала в тому, що термін “eros” ставився до того, до кого відчували бажання, a “philia” означав любов у сфері родинних відносин.

Цю любов також називають платонічного. Ця любов заснована на духовному тяжінні, при такій любові відбувається повне прийняття коханого, повагу і розуміння. Це чисте почуття, що не вимагає нічого взамін. Це безумовна, безкорислива любов у чистому вигляді.

З такою любов’ю ставився Маленький Принц до своєї троянді:

Звісно, випадковий перехожий, подивившись на мою троянду, скаже, що вона точно така ж, як ви. Але мені вона одна дорожче всіх вас. Адже це її, а не вас я поливав щодня. Її, а не вас накривав скляним ковпаком. Її загороджував ширмою, оберігаючи від вітру. Для неї вбивав гусениць, тільки двох або трьох залишив, щоб вивелися метелики. Я слухав, як вона нарікала і як хвастала, я прислухався до неї, навіть коли вона замовкала. Вона – моя.

Історія стосунків Принца і троянди показують результат філії, коли істоти просто бажають бути поруч, допомагати і дивитися в одну сторону з об’єктом своєї любові.

Сторге

Це любов-ніжність, сімейна любов, повна м’якого уваги до коханої. Вона виросла з природної прихильності до рідних і підкреслює плотське і душевна спорідненість люблять.

Любов – ніжність, любов – дружба. У таких відносинах партнери є одночасно і друзями і коханцями. Даний вид любові часто виникає після багаторічної дружби або після багато років спільного шлюбу.

Саме про сторге писав А. С. Пушкін в романі “Євгеній Онєгін”: “звичка понад нам дана, заміна щастя вона. “, коли говорив про заміжжя Тетяни Ларіної.

Але є і більш яскравий приклад сторге в літературі. Це шлюб Наташі Ростової та П’єра Безухова. У фіналі всі сильні якості цих героїв в союзі виявилися найкращим чином: владність Наташі і жертовність П’єра дозволили їм створити стабільне сімейне щастя.

Агапе

Це духовна любов, повна жертовності і самозречення, схожа з материнською любов’ю. Любов не заради себе, а заради іншого. Поєднує в собі милосердя, відданість, пристрасть.

Крім того, існували термін “agape” і похідне від нього “agapan” (бути задоволеним, задоволеним). Пізніше середньовічні автори використовували цей термін в протилежність “еросу” для позначення любові, яка не містить жодного елемента сексуальності.

Даний вид любові є поєднанням ероса і сторге. Це жертовна, безкорислива любов. Люблячий готовий до самопожертви в ім’я любові. З одного боку, агапе – це прийняття і повага. з іншого – повне занурення в коханого і пристрасть.

У такій любові партнери спільно розвиваються, стають краще, відмовляючись від егоїзму, прагнуть більше віддавати, ніж брати у відносинах. Агапе може проявлятися і в дружбі, тоді сексуальний потяг виключається, все інше зберігається.

Агапе також нагадує жертовна любов до ближнього свого з християнських канонів.

Цікавий приклад агапе в літературі золотого століття – сім’я Манилових з поеми Н. В. Гоголя “Мертві душі”.

Подружжя Манилови зосередили в собі дипломатичну майстерність і жертовність любові-агапе. Їх взаємний ідеалізм і здатність будувати повітряні замки не змінив їм навіть в старості.

Манілов – зразковий сім’янин і люблячий батько. Він щасливий у шлюбі і ніжно любить свою дружину. Дружина Манілова – приємна, гостинна і освічена жінка.

В цілому, в родині Манілова панує зворушлива атмосфера любові і ніжності втім, вони були цілком задоволені один одним. Незважаючи на те що минуло більше восьми років їх подружжю, з них все ще кожен приносив іншому або шматочок яблучка, або цукерку, або горішок і говорив зворушливо-ніжним голосом, виражав досконалу любов [. ] До дня народження готуються були сюрпризи: який-небудь бісерний чохольчик на зубочистку. І дуже часто, сидячи на дивані, раптом [. ] вони напечатлевали один одному такий млосний і довгий поцілунок [. ] Словом, вони були, то що йдеться, щасливі. » «. навіщо досить порожньо в коморі? [. ] Але все це предмети низькі, а Манілова добре вихована.

Людус

Це любов-спорт, гра, змагання. Почуття в такій любові поверхневі, тому не можуть задовольнити людину повністю. Це гедонізм в чистому відео, де на першому місці власні комфорт і насолоду.

Ця любов заснована на статевому потязі і спрямована виключно на отримання задоволень, це споживча любов. У таких стосунках людина налаштований більше одержувати, ніж щось давати своєму партнеру. Тому почуття носять поверхневий характер, а значить не можуть задовольнити партнерів повністю, їм завжди чогось не вистачає у відносинах, і тоді починається пошук інших партнерів, інших відносин.

Самим простим описом людуса є поняття “інтрижка”. У прорелигиозной культурі людус не заохочується, бо саме така любов лежить в основі зрад.

Прикладом людуса можна назвати відносини Гаррі Поттера і Чжоу Чанг з циклу книг про Гаррі Поттера Джоан Роулінг.

Саме в “Кубку вогню” ми бачимо, як у Гаррі вперше прокидається дух суперництва. І відносини з Чжоу показують першу підліткову закоханість і бажання показати себе в кращому світлі. Надалі ми бачимо схоже прояв людуса у Гаррі в “Напівкровному принці”, де він говорить своїй подрузі Герміона, що він і є “обраний”, коли мова заходить про можливості завести інтрижку з Пологової Вейн.

З пари, яку пов’язує людус, не вийде повноцінно міцної сім’ї. Також потрібно враховувати, що людус може бути дуже щирим, емоційним або навіть пристрасним, але при цьому закінчується також стрімко.

Прагма

Це раціональна любов, любов по «розрахунку». Вона народжується не від імпульсу, а від рішення любити, яке ґрунтується на доказах. Цей вид любові йде не від серця, а від розуму і задовольняє розум, але не емоційну сторону.

Даний вид любові є комбінацією людуса і сторге. Це раціональна, розумова любов чи кохання по «розрахунку». Така любов виникає не від серця, а від розуму, тобто вона народжується не від почуттів, а від свідомо прийнятого рішення любити конкретно людини. І це рішення ґрунтується на доводах розуму. Наприклад, «він мене любить», «він про мене піклується», «він надійний» і т. д. Цей вид любові носить корисливий характер. Але може зберігатися все життя, і пара при такому вигляді любові цілком може бути щаслива. Також прагма можете з часом перерости в інший вид любові.

Приклад правим зображений в романі “Театр” Сомерсета Моема. Актриса Джулія і її чоловік Майкл живуть в спокійному сімейному союзі. На перший погляд здається, що їх відносини відображають цінності і принципи сторге. Однак те, що це прагма, доводить їх поблажливість до недоліків одне одного. . Навіть незначні захоплення на стороні, не відбивалися на їх міцності союзу. Коли Джулія сильно захопилася Томом, у неї вистачило такту приховати це від чоловіка і не травмувати його. Гроза пронеслася повз, не зачепивши їх сімейного благополуччя.

Манія

Це любов-одержимість, «безумство від богів». Така любов завжди супроводжується невпевненістю в собі і залежністю від об’єкта любові. Манію характеризують душевний біль, ревнощі, божевілля.

Даний вид любові є комбінацією ероса і людуса. Любов – манію вважали і вважають покаранням. Вона змушує страждати закоханого людина і несе страждання об’єкту пристрасті закоханого. Люблячий прагне весь час бути поруч з коханим, намагається контролювати його, відчуває шалену пристрасть і ревнощі. Також, закоханий відчуває душевний біль, сум’яття, постійне напруження, невпевненість, тривогу. Він повністю залежний від об’єкта обожнювання. Коханий ж після певного періоду такої палкої любові з боку закоханого, починає його уникати і робить спроби розірвати відносини, зникнути з його життя, захистити себе від одержимого любов’ю. Даний вид любові деструктивний, несе руйнування як закоханому, так і коханому. Такий вид любові не може довго існувати, за винятком садомазохістських відносин.

Самим яскравим прикладом манії можна назвати відносини Кетрін і Хіткліффа в романі Емілі Бронте «Грозовий перевал».

Насправді, дуже спірне приклад, тому що потрібно враховувати, що герої на протязі всього роману розвиваються і дорослішають. Манією можна назвати першу частину, коли Кетрін і Хіткліфф тільки зустрічаються. Вони безумовно різні, і все і вся навколо них опирається цим відносинам. Їх любов суперечлива і згубна, але при цьому разом Кетрін і Хіткліфф уособлюють бунт проти системи і класичних образів кохання того часу.

Манія спочатку виходить від Хіткліффа, яка прагне підпорядкувати собі Кетрін і зробити своєю.

Остаточне підтвердження манії ми бачимо в двох сценах: коли Кетрін каже: “Я і є Хіткліфф”, визнаючи свою одержимість і сильну зв’язок з коханим, і коли Хіткліфф після смерті Кетрін каже, що частина його душі безповоротно втрачена. Ототожнення себе з об’єктом любові є тим самим доказом присутності манії у відносинах.

Також доказом манії є мстивість Хіткліффа, яка так і не зміг пробачити суспільству втрату коханої, хоча рішення вийти заміж за іншого Кетрін прийняла самостійно.

У кінцевому рахунку герої розходяться, але вони не в змозі жити без один одного. Історія закінчується трагедією і серед них не залишається нікого, хто б прожив решту днів щасливо. Це класичний кінець манії, якщо закоханий не в силах подолати її і навчитися любити іншого любов’ю.

Їх бурхливі, всепоглинаючі і драматичні почуття, які вони виявляли один до одного і заради яких йшли на будь-які жертви, не витримали випробування часом. У Вронського з Анною зрештою накопичилася втома від бурхливих емоцій, настільки залучали спочатку обох високим напруженням. При розриві Ганна втрачала набагато більше, ніж Вронський, так як вона поставила на карту все: сім’ю, дитину, положення в суспільстві. Позбувшись всього і не отримавши взамін нічого, крім краху ілюзій, Анна Кареніна покінчила з собою. Любов підпорядкувала її і погубила.

Ми знову стикаємося з класичної кінцівкою манії: це трагедія і неможливість коханих бути разом і прожити довге і щасливе життя. Вона їм недоступна сама по собі, але крім того, канонічно в сюжет вклинюються і непереборні зовнішні обставини.

Замість висновку

Слід зазначити, що антична культура породила не тільки різноманітну термінологію, пов’язану з поняттям “любов”, але і безліч літературних жанрів, пов’язаних з описом любові та любовного почуття. Серед них – епічний, ліричний, сатиричний, філософський, побутовоописовий. Дійсно, феномен любові присутня і в античному епосі, і в ліриці, і в сатирі, і у філософській літературі. Це різноманітність жанрів породило і різноманітність типів розуміння та тлумачення любові, з яких можна виділити наступні чотири: міфологічний, космологічний, фшюсофсько-етичний і, нарешті, еротико-гедоністичний. Слід розглянути кожен із них окремо.

Багатозначність та емоційність змісту поняття про кохання надає цьому феномену статусу вищого вираження людської сутності. Кохання одне, але воно різне. Усередині єдиного почуття любові йде її поділ за інтенсивністю, способами вираження та тривалістю.

Кохання не залежить ні від чого, їй “всі віки покірні”, але в той же час вона у всіх різна. Немає абсолюту в тому, що досі не має навіть універсального та безперечного поняття.